De Gina is concept car: een auto die nog niet in produktie is, laat staan op
de markt.
Gina staat voor Geometry and Functions in N-Adaptions. In gewoon Nederlands:
oneindigheid in variaties.
Concept cars worden doorgaans ontwikkeld om te verrassen, grenzen te verleggen
en een richting te kiezen die voor velen onbegaanbaar of te risicovol zijn.
En wie durft de uitdaging aan een auto te bekleden met een stofje? En
waarom?
De Duitse autofabrikant vroeg zich af waarom een auto altijd bekleed moet zijn
met harde materialen. Ze wilden bij BMW daarom iets heel anders doen. Hierop
besloten de ontwerpers de auto te bekleden met een beetje emotie, een doek.
Zacht en flexibel materiaal, het geeft de auto ietwat menselijke trekjes.
Bijvoorbeeld wanneer de deuren opengaan, zie je dat de stof iets opkruipt. Het
heeft veel weg van een menselijk lichaam waarbij de huid bij een knik of
buiging plooit. De emotie is duidelijk aanwezig.
BMW kleedt deze concept car aan met een syntethisch doek. Rond de metalen
frame is de BMW voorzien van een uiterste duurzame stof, dat flink kan
uitrekken. De lampen zitten verstopt onder het doek en zijn pas zichtbaar
wanneer de verlichting aangaat.
Zelf omschrijft BMW de auto niet als een concept car, maar als een "object
voor onderzoek" voor ingenieurs en ontwerpers om prototypes zo goed
mogelijke in productie te kunnen nemen.
Het doek dat speciaal voor deze auto is ontwikkeld wordt de auto op dezelfde
manier aangemeten zoals een man een maatpak aangemeten krijgt. Alleen duurt
het wel twee uur voordat de nieuwe BMW aangekleed is.
De filosofie hierachter is flexibiliteit. Flexibel denken, flexibel doen,
flexibel zijn. Bekijk het filmpje hieronder maar.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl